Bokars blogg

Perry Mason och den grinande gorillan

Posted on: augusti 19, 2012

Perry Mason och den grinande gorillan – Erle Stanley Gardner
Originalets titel: The Case of the Grinning Gorilla (1952)
Översättare: Allan Grandin
Utgivningsår: 1954
Förlag: Ewald Elanders Bokförlag

Perry Mason köper en låda med Helen Cadmus kvarlåtenskap. I den finns bland annat gamla fotografier och dagböcker. Det skrivs om detta i tidningen och snart finns det någon som väldigt gärna vill köpa denna låda. Mr. Mason blir nyfiken på vad som kan vara så viktigt med denna låda som tillhör en död sekreterare.

Jag har förut läst ett antal Perry Mason-böcker, men jag har aldrig recenserat någon. Det här är en serie som jag tycker om!

Det här är en deckare, lite mer åt pysseldeckar-hållet, med humor. Vad jag vet så finns det ingen som skriver någonting som liknar den här typen av serie i dag. Erle Stanley Gardner var själv advokat, någonting han hade stor hjälp av när han skrev den här serien. Det finns en stor träffsäkerhet i detaljerna, han får allting rätt.

Perry Mason blir alltid intrasslat i något mord. Han får en väldigt oskyldig klient, som naturligtvis med någon annan försvarsadvokat inte skulle kunna ta sig ur beskyllningarna. Mason har sin sekreterare Della Street som hjälp. Och han anlitar ofta privatdetektiven Paul Drake för att få fram den informationen han behöver. I många utav fallen har vi Hamilton Burger som åklagare, han är övertygad i stort sett varje gång att den här gången har han Mason fast – den här gången ska han, Burger, vinna.

Jag tycker om språket. Trots att boken förmodligen var översatt ganska snabbt är det ingenting jag tänker på. Språket man använder under 50-talet är något annat mot vad vi använder i dag. Det är egentligen ingen stor skillnad, det är i huvudsak ordvalen. De tycker sällan upp i dagens översättningar. Här och var dyker det upp ett ord som jag kanske inte alltid vet vad det betyder, men det är ingenting jag klagar på. Jag tycker att det är rentav trevligt att stöta på dessa ord och utöka mitt ordförråd.

Perry Mason är en gammal serie, men jag tror att det är någon man kan fortsätta läsa länge.

Jag har också skrivet ett inlägg om serien här.

2 svar to "Perry Mason och den grinande gorillan"

[…] en av de senare böckerna jag läst, som jag för övrigt har en recension på här, hittade jag ett citat som jag tycker träffar serien mitt i prick. – Det är vad jag får för att […]

[…] och fördom – Jane Austen, 298s Heist Society – Ally Carter (Heist Society #1), 332s Perry Mason och den grinande gorillan – Erle Stanley Gardner (Perry Mason #40), 274s Perry Mason och de djupfrysta bevisen – […]

Kommentera

