Bokars blogg

Stolthet och fördom

Posted on: augusti 13, 2012

För ett tag sedan var jag inne i en begagnad bokhandel och hittade Stolthet och fördom. Jag har tidigare läst den både på svenska och engelska. Jag tycker om historien så jag tänkte att det var trevligt att ha den i min bokhylla. För några dagar sedan tittade jag på den i bokhyllan och jag tänkte att jag skulle ta och läsa om den.

Stolthet och fördom – Jane Austen
Original title: Pride and Prejudice (1813)
Översättare: Gösta Olzon
Utgivningsår: 2006
Förlag: Forum

Jag gillar historien, hur boken är uppbyggd, karaktärerna. Det är en bra bok och jag förstår varför den har blivit en klassiker.

Vad var det då som inte föll i smaken den här gången? Språket. Jag tycker inte att det var en bra översättning. Det kändes som att det ibland var engelska på svenska. En mening som var speciellt konstig slutade ”vad hennes mor hette i sig själv och så vidare.” Vad hennes mor hette i sig själv? Är det moderns flicknamn det pratas om? Eller vad menas med denna mening? Jag letade fram meningen i den engelska versionen i iBooks och det talas om moderns ”maiden name”. Det kanske gick att översätta den meningen lite bättre?

Framsidan var finare än språket. Jag tycker om filmatiseringen med Keira Knightley och Matthew Macfadyen. Det gick väl an att läsa boken, trots att språket kunde varit av (en ganska mycket) högre standard.

2 svar to "Stolthet och fördom"

[…] Stolthet och fördom – Jane Austen, 298s Heist Society – Ally Carter (Heist Society #1), 332s Perry Mason och den grinande gorillan – Erle Stanley Gardner (Perry Mason #40), 274s Perry Mason och de djupfrysta bevisen – Erle Stanley Gardner (Perry Mason #42), 278s Perry Mason och det enögda vittnet – Erle Stanley Gardner (Perry Mason #36), 278s Magic Flutes – Eva Ibbotson, 354s […]

[…] Andra som skrivit om Stolthet och fördom: Matildas läshörna och Bokars blogg . […]

Kommentera

